BIRGITTA LARSSON JANUARI VINNAREN. ”KRAFT & DRIV” TEMAT FÖR ANDRA OMGÅNGEN

Birgitta Larssons bild över Lindessjön ”när himlen och vattnet glödde som eld vid solnedgången” fick flest röster av totalt 156 i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg och är därmed Månadens Bild i januari på temat Glöd & Eld! Första omgången av fototävlingen lockade 27 tävlingsbidrag varav tio bilder valdes ut till finalomröstningen av juryn som består av representanter för alla medarrangörer.

Så här berättar hon själv om sitt fotointresse: ”Jag tar alla mina bilder med min Samsung 8 mobilkamera. Oftast blir det naturbilder vid promenader eller resor som jag fotar. Döttrarnas hund och katt får också stå modell ibland liksom vårt barnbarn när vi kan ses. Den här bilden tog jag vid en sen eftermiddagspromenad i höstas när himlen och vattnet i Lindessjön glödde som eld vid solnedgången.”

Birgitta får som vinnare i första deltävlingen av Fotografera Ditt Lindesberg ett presentkort på ett bastubad för fem i den vedeldade bastuflotten i Lindesberg från Besök Linde AB och en utskrift på papper av den vinnande bilden från ELON Ljud & Bild Lindesberg. Priserna delas ut på fototävlingens vårfinal torsdag 20 maj på Lindesbergs Bio (Folkets Hus) som arrangeras av Lindesbergs kommun och de kommunala bolagen.

Vi gratulerar Birgitta med vinsten!

Foto: Birgitta Larsson

Temat för månadstävlingen i februari är Kraft & Driv – två av ledorden i kommunens platsvarumärke ”Lindesberg – Bergslagens själ”.  Vem tolkar detta tema bäst i bild? Vinnare av Månadens Bild belönas av Besök Linde AB med en introduktionsträning med instruktör på badhusets gym (Actic) samt ett valfritt gruppträningspass för vinnaren samt ytterligare en person.

Tävlingsregler och förutsättningar för deltagande

Deltagare: Tävlingen är öppen för alla fotointresserade – såväl amatörer som proffs, liksom boende i eller utanför Lindesbergs kommun.

Bildmotiv: Tävlingen är öppen för alla typer av bildmotiv som tolkar månadens tema – nytagna eller gamla och oavsett var de tagits. Men det är ju onekligen ett plus vid juryns bedömning om bilden på något sätt kan kopplas till Lindesbergs kommun.

Tävlingsbidrag: Högst ett tävlingsbidrag per deltagare och månadstema. Tävlingsbidraget för det aktuella temat Kraft & Driv måste vara digitalt och laddas upp här senast söndag 14 februari. >>

Upphovsrätt: Genom att delta i tävlingen försäkrar du att den inskickade bilden har tagits av dig och att den inte gör intrång i upphovsrätt, varumärke eller annan parts immateriella egendom och att ingen annan part har rättighet till bilden. Deltagande fotografer godkänner att tävlingsbidrag får publiceras på LindeKultur och i andra media utan ersättning i samband med artiklar och inslag om tävlingen. För övriga publiceringsändamål utanför tävlingen har deltagande fotografer sedvanlig upphovsrätt till sina tävlingsbidrag.

Juridiska krav: Vid fotografering och publicering av bilder med identifierbara personer gäller lagen om hantering av personuppgifter (GDPR), lagen om kränkande fotografering och lagen om olaga integritetsintrång. För deltagande med sådant tävlingsbidrag krävs dokumenterat samtycke från de personer som fotograferats.

Så utses finalister och vinnare

När tiden gått ut för att skicka in tävlingsbidrag (14 februari) utser en jury med representanter för alla medarrangörer (Fotoklubben, Konstföreningen, Kultur- och fritidsenheten, Kulturskolan och ELON Ljud & Bild) de tio bästa bilderna bland alla inskickade tävlingsbidrag som går till månadens final. De tio bästa bilderna publiceras på LindeKultur med inbjudan till alla intresserade att rösta fram månadens bästa bild via ett digitalt formulär. När allmänhetens omröstning är klar utses Månadens Bild och vinnaren presenteras på LindeKultur.

Teman för fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg:

• Januari: Glöd & Eld: Omröstning om Månadens bild pågår
  • Februari: Kraft & Driv: Skicka in ditt tävlingsbidrag vecka 4-5-6 (25 jan-14 feb)
  • Mars: Energi & Ljus: Skicka in ditt tävlingsbidrag vecka 8-9-10 (22 feb-14 mars)
  • April: Sol & Värme: Skicka in ditt tävlingsbidrag vecka 12-13-14 (22 mars-11 april)
  • Maj: Gnista & Engagemang: Skicka in ditt tävlingsbidrag vecka 16-17-18 (19 april-9 maj)