Vårens sista arbetsmöte – mer om LindeQuiz

Fotoklubben hade idag sista torsdagen i månaden ett arbetsmöte med summering av Lindedagen och speciellt Quizet.

Högst antal rätt var 10 (av 12), vilket 4 personer prickade in. Vi har (olika) priser till alla och de kommer bli kontaktade per telefon av Bosse i ordning som slumpen fick avgöra, för att få välja pris. Det var 3 kvinnor och 1 man, alla från Lindesberg, men eftersom vi inte kontaktat och frågat om samtycke kommer namnen inte publiceras på webbsidan.

Vi fick in några fler tävlingssvar i år, 75, än förra året. Medelvärdet på antal rätt var 6,8 så det var generellt lite svårare.

• Svåraste frågan med endast 15% rätt var fråga 7 (se inlägget nedan), beskicka (förklaringar: SAOB, Värmlands Museum).
  • Näst svårast med 24% rätt var fråga 9, där den påhittade Trebodasjön var fel men även den med 4 verkliga sjöar/vattendrag varav ett var Bottenån. Lindessjöns vatten är vattnet först när det rinner ut ur sjön, inte till den och sjön får sitt vatten från några olika ställen så allt vatten kommer inte igenom Bottenån.
  • Tredje svårast med 32% var fråga 1. De felaktiga svaren Ankan och Gäddan ligger söderut längs Kungsgatan än Gåsen.
  • Fråga 3:an om muralmålningar. Det finns 5 stycken målningar gjorda inom Paint the City (PDF-fil från turistinformationen om det) men en är tvådelad med fristående garaget med gaveln mot baksidan av systembolaget (Google Maps street view inzoomat). Detta prickade 55% rätt svar, 6 byggnader.
  • Lindesbergs hembygdsförening kan glädjas åt att hela 85% hade rätt på att det är Munkhyttans skolhus som de har som museum och en familjedag redan nu på söndag, 2 juni 2024, värt ett besök.
  • Den enklaste frågan med 96% rätt visade sig vara fråga 5 med bild från Lindeskolan.