Patrik Andersson tog Månadens Bild på temat Energi & Ljus

Patrik Anderssons bild från Oppboga där ”kraften finns i vattnet och ljuset i solen” fick flest röster från allmänheten i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg och är därmed Månadens Bild i mars på temat Energi & Ljus. Patrik Anderssons bild fick 50 av 101 röster.

Så här säger Patrik själv om sitt fotointresse och om den vinnande bilden: ”Fotar lite på mina promenader och när jag flugfiskar. Gillar naturen och närheten till vatten. Bilden är tagen nedströms Frötuna kraftstation från storbron Arbogaån kraften finns i vattnet och ljuset i solen även högspänningsledning går långt bort i bakgrunden. Mycket fina fotomöjligheter runt om i Oppboga.”

Patrik Andersson får som vinnare i tredje deltävlingen av Fotografera Ditt Lindesberg ett presentkort på relaxentré för två personer på badhuset Energikällan i Lindesberg från Besök Linde AB och en utskrift på papper av den vinnande bilden från ELON Ljud & Bild Lindesberg. Priserna delas ut på fototävlingens vårfinal torsdag 20 maj på Lindesbergs Bio (Folkets Hus) som arrangeras av Lindesbergs kommun och de kommunala bolagen.

Tredje omgången av fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg på temat Energi & Ljus lockade 25 tävlingsbidrag varav tio bilder valdes ut till finalomröstningen.

Juryn som valde ut de tio finalbilderna består av representanter för alla medarrangörer: Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening, Kultur- & fritidsenheten, Kulturskolan Garnalia och ELON Ljud & Bild i Lindesberg. Slutligen fick alla intresserade rösta fram Månadens Bild – den av de tio finalbilderna som bäst beskriver Energi & Ljus i Lindesberg. I denna tredje omröstning deltog 101 personer – varav de flesta röstade på bild nummer 1.

BILD 2:

Timo Haikara, Lindesberg

”Har inget speciellt fotointresse, men fotograferar mycket för att kunna gå tillbaka och minnas saker jag gjort. Fotot är taget en fiskedag vid Sverkestaån nu i vintras. Eldkubben ger ju både energi (värme) och ljus och är otroligt vacker att se på.”

BILD 3:

Gunnar Nilsson, Lindesberg

”Konst- och fotointresserad och har fotograferat sedan 20-årsåldern. Bilden på nya Lindbackaskolan i Lindesberg är tagen en kväll för cirka en månad sedan. Tycker att bilden stämmer väl in med mottot energi och ljus. Byggnaden verkligen strålar av ljus och energi och inspirerar förhoppningsvis kommande elever med energi för framtida studier”

BILD 4:

Katarina Östergren, Lindesberg

”Jag är ursprungligen från Örebro och det var under gymnasietiden som mitt fotointresse tog fart. Jag älskar ljuset precis när solen går upp och morgondimman fortfarande ligger kvar. Bilden är tagen en tidig morgon i september. Sjörök och solen som går upp bakom kyrkan. Lindesberg när det är som vackrast.”

BILD 5:

Margareta Nordahl, Ingelshyttan

”Fotointresse sedan unga år, då mer dokumentation, försöker numera fånga en känsla i fotot. Medlem i Lindesbergs fotoklubb sedan 5-6 år. Jag tycker mycket om den offentliga konstutsmyckningen i kommunen. Detta är en av mina favoriter, känns positivt var gång jag ser den. Den står på Lindeskolans torg, där jag själv tagit studenten, 1969 (första utan tentamen). För mig symboliserar den all ENERGI och kunskap som man får under studietiden och den kunskapen ger LJUS och vägledning i livet. Bilden är tagen för något år sedan då jag skulle till aulan på Lucia högtid. ”Böckerna” i skulpturen har dessutom formen av ett timglas, livet som vi har en stund. Den konstnärliga utsmyckningen är helt rätt, tycker jag.”

BILD 6:

Börje Erlandsson, Lindesberg

BILD 7:

Kjell Gustavsson (Lindesberg)

”Medlem i Lindesbergs Fotoklubb sedan 1979. Har haft foto som hobby sedan barndomen – fotar allt men förkärlek för människor! Har rest rätt mycket och fotograferat vilket har resulterat i några utställningar samt bildföredrag från tiden då detta var populärt. Bilden är tagen vid Gillersklack i februari när vintern var som vackrast!”

BILD 8:

Gunilla Jonsson, Stockholm

”Bor i Stockholm, men numera allt oftare i Lindesberg där vi har hus. Jag började fotografera sent, när jag märkte hur bra bilder det blir med mobiltelefonen. Mest intresserad av detaljer, och plåtar gärna ödehus samt stubbar och stenar och annat i naturen som mer eller mindre liknar levande väsen. Om bilden: Fotot på Folkets hus-skylten i Lindesberg har nog ingen missat. Den togs hösten 2019. På ena sidan lyser Folkets Hu, och då tyckte jag att Folkets H ser bättre ut, även om det bara är 80 procent ljus i den. Kanske enligt Paretoprincipen?”

BILD 9:

Henrik Andrén, Lindesberg

”Jag köpte min första systemkamera när jag var 16 år och har fotograferat sen dess. Tankar om min bild och temat Energi och ljus: En bergslagskamin ger fantastisk värme och utstrålar energi, genom den lilla luftluckan ser man glöden och ljuset.

BILD 10:

Susanne Detlofsson, Lindesberg

”Har alltid med kameran, man vet aldrig när den rätta känslan eller motivet dyker upp.Min bild ger mig en feedback och direkt koppling till känslan när bilden togs. En heldags vistelse på Lindesjön, från att göra egna skidspår till att åka i spår som andra gjort. Från södra delen av Lindesjön till norra delen och tillbaka. Därefter gemenskap och korvgrillning med kamrater som vandrat, åkt skridskor samt pimplat på Isen. Bilden togs 13 februari 2021. Kopplingen energi och ljus: Ljuset är här att träffa människor utomhus och göra något gemensamt äntligen, då pandemin och vintern har isolerat oss under så lång tid. Äntligen kan vi träffas! Energin är här kopplat till att vi har så mycket energi som vi använder på så många sätt på Lindesjön genom skidåkning, skridskoåkning, vinterbad gemenskap genom korvgrillning och afterski work!”

4e omgång av tävlingen ”Fotografera Ditt Lindesberg” är i gång så var med och tävla här! Temat för april är ”Sol & Värme”.