Författararkiv: Christer Folkesson

Rätta svaren till Quiz Lindedagen 2026

Vi tackar för besöken under Lindedagen, vi körde en quiz som vanligt och pratade med folk. Hela 80 svar inkom, högsta antalet på flera år. Svårighetsgraden prickades in rätt väl, med knappa 7,3 rätta svar i medeltal. Ingen hade alla rätt, men 4 st klarade 11 rätt (med initialer: B.L., I.S., H.S., T.E.). Vi kommer kontakta er per telefon inom de kommande dagarna för att ge  bokpriser som vi lottat om.

Kulturtorget i Oscarsparken, foto: Henrik Andrén.

Rätta Quiz-svaren med lite kommentarer och länkar är dessa:

  1. Norska Cloudberry (Production AS).
  2. Welsh Corgi. Känd genom drottning Elizabeth II av Storbritannien. 
  3. Lönn. Den svåraste frågan med 23% rätta svar.
  4. Anna Johansson, blev 2025 riksspelman. Hon spelar folkmusik på fiol.
  5. Till minne av Estoniakatastrofen, som per capita hade flest offer hemmahörandes i Lindesberg bland landets kommuner, har kommunen ett minnesmärke längs strandpromenaden, vilket hälften svarade. Men det finns minnesmärken i kommunen och fotot är från Södra kyrkogården. Utifall man vill veta var så är det denna exakta plats.
  6. Det är ladugården vid Hammarby herrgård. Hammarby har en lång historia.
  7. 4:e februari 2023 fyllde metallbandet Sabaton upp Lindesberg Arena.
  8. I naturreservatet Kvismaren finns Öby Kulle.
  9. Under 2025 hölls det föredrag och teater om Stripakonflikten som varade 1925-1927. Uppmärksamma besökare kunde också se tvärs över gräsmattan att Bergslagens spektakelteater återvänder med en ny produktion, Stripa 1926, som var också gav svaret.
  10. Med minsta möjliga majoritet fick det rätta svaret Plaskus flest röster. Det är Nora kommuns båt som kör besökare till Alntorps ö hela sommaren, varje dag. De allra flesta felaktiga var Råsvalen, turistbåten i Lindesberg. Redan nu på måndag 25:e maj kan man åka den från kyrkbryggan under 20-årsjubileet av Lindesjön runt.
  11. Billerud AB äger Rockhammars bruk och Frövifors bruk. Korsnäs AB köpte bruket, senare fusionerades Korsnäs och Billerud med ett dubbelnamn, men är sedan 2022 känt endast som Billerud.
  12. Frågan med flest antal rätta svar. Det är ett hörn av de gigantiska växthusen (kommer täcka 21 hektar) i Frövi som det odlas tomater i.

Maj månad: mosse och vatten

Månadsmötet för maj gick av stapeln 7:e maj. Vi planerade för Quiz på Lindedagen , vi kommer finnas på plats D14, kulturtorget i Oscarsparken. Kom och besök oss, prata fotografering och försök lösa frågorna, många med lokal anknytning.

Erik och Elisabeth hade besökt Kyrkö mosse, en plats som varit bilskrot men där vrak lämnats kvar på mossen. Det var många bilar och mötesdeltagarna kunde känna igen modeller för flera av vraken.

I månadstävlingen fanns 26:e bidrag på mottot vatten. Häften av dem fick minst en röst, så tyckandet går isär, men med systemet av olika poäng fick vi ändå en vinnare direkt, vilket var Kjell Gustafsson med nytagen bild i från Järleåns naturreservat där bävrar har arbetat.

Kvällen hade inletts med planering av helgens vårutflykt till Ramsvikslandet med omnejd, då alla på mötet hade planerat vara med på resan.

Foto: Kjell Gustafsson, Vinnare månadens bild maj 2026, Motto: Vatten.

Aprilmöte med grekisk ö

En liten tapper skara samlades i klubblokalen för månadsmötet. Vi började med Kjell Gustafssons foton och berättelse från den grekiska ön Lemnos. Fascinerade med alla markstrukturer på den vulkaniska ön och en årlig parad som samlade väldigt många yngre invånare.

Efter lite fotoprat och fika tog vi tag i månadstävlingen på mottot Människor i miljö. Det rätt nya systemet av omröstning med olika valörer fick fram en vinnarbild med som röster från ¾ av de andra deltagarna. Elisabeth Tegelmark tog vinnarbilden med några människor som gör yoga i södra Spanien.

Till nästa möte klurar vi ihop frågor till vårt quiz under Lindedagen. Vi kommer finnas inom Kulturtorget i Oscarsparken.

Foto: Elisabeth Tegelmark, Vinnare månadens bild april 2026, Motto: Människor i miljö.

Blandning av sommar och vinter på månadsmötet

I torsdags hölls månadsmötet för mars och vi summerade till 259 besökare i biosalongen som bevistade våra bildspel under Vinterspår, som vanligt med bra och trevliga kommentarer.

Först ut med kvällens bildvisning var Gunnar Nilsson som varit i nordöstra Sydafrika och fotograferat djur. Det var det mesta – lejon, vattenbufflar, zebror, gnuer, antiloper, någon elefant och krokodil etc. men mest återkommande – giraffer! Spännande och bra berättat.

Härnäst hade vi månadens bild med nytt röstningssystem. Många bilder fick röster men det blev tydligt att Elisabeth Tegelmark hade bästa bilden på mottot fönster. Mottot för april och maj finns redan på tävlingssidan.

Sist för kvällen hade Kjell Gustafsson inte bara en eller två utan tre kortare bildsamlingar med fönster samt vintertema att visa. Han gav jämförelser mellan mobiltelefonbilder och systemkamerabilder.

Foto: Elisabeth Tegelmark, Vinnare månadens bild mars 2026, Motto: Fönster.

Vinterspår 2026

Kom och besök oss under Vinterspår 2026, nu i helgen 7-8 mars!
Vi har som vanligt många bildspel som rullar efter varandra i biosalongen, 10:00-16:00. Medlemmar ur klubben välkomnar er i entrén.
Varmt välkomna!

Foto: Henrik Andrén

Årsmöte 2026 avklarat

I torsdags hade vi årsmötet med Jens med mötesordförandeklubban. Föreningens ekonomi är god och vi hoppas på ett bra nytt föreningsår.

Några bildspel tittades igenom, sådana som ni också kan se på Vinterspår 7-8 mars.

Efter lite fika så blev det månadstävlingen på mottot kväll/natt. Det här var en sådan gång där många röstar olika men Gunnar Nilssons bild vann. Inslaget med småmolnet vid den ljusaste delen av himlen kommenterades av flera som tänkt på det.

Foto: Gunnar Nilsson, Vinnare månadens bild februari 2026, Motto: Kväll/Natt.

Januarimöte

Nytt år och nya foton!
Klubben hade månadsmöte. Årsmötet är framflyttat till torsdag 12:e februari så vi körde med vanligt månadsmöte. De som var med fick avgöra om kommande mötesdagar och föreslaget om att ha dem endast på torsdagar hade klar majoritet.

Gunnar hade ett bildspel från Cangogrottorna i Sydafrika som såg på. Henrik hade redan bildspelet för vinterspår klart så en förhandsvisning av det gjordes.

Efter lite fika kom vi in på månadens bild. 27:e bilder på temat Vinter (även skånsk vinter). Då vi har fått snö här i januari så hade ändå de nytagna bilderna mycket vitt på sig med. Många bilder fick röster men flest hade Gunnars bild från Bergslagsvägen här i Linde. Efteråt har vi som vanligt genomgång och reflektion om motiven.

Sist bollades lite förslag på utflyktsmål för våren.

Temat/mottot för nästa månadstävling finns här.

Foto: Gunnar Nilsson

Julmånadsmöte med mat och klubbmästerskap

I decembermörkret utan snö samlades vi till det traditionella månadsmötet med lite julmat. Vi åt sill, potatis, skinka, bröd och julgröt samt drack varma och kalla drycker medans vi hedrade en medlem som fått lägga ner kameran för gott.

Månadstävling och enkla klubbmästerskap var kombinerat där mötesdeltagarna kunde ranka topp 3 bilder i ordning. Resultatet blev att Henrik Andrén återigen blev klubbmästare. [Se KM-sidan för mer information]

Summerade av alla rankningar var det Henriks bild från Svörtuloft fyr på Island som hade högst poäng och få välja tema för januaris månadstävling.

Foto: Henrik Andrén

Novembermöte med höstbilder

I torsdags var det månadsmöte där undertecknad dock inte var med och snappade upp allting. Klart stod som vanligt en vinnare i vår anspråkslösa månadstävling, det var återigen Börje Erlandsson. Vinnaren brukar välja tema till nästa tävling och Börje hade förra månaden satt ”höst” – något han var redo för och vann igen!

Inför julmötet torsdag 11:e december har vi en enkel variant av variant av klubbmästerskap där det är fritt tema och de tre bästa röstas fram, mellan tuggorna då vi brukar äta lite enkel julmat.

Men man behöver inte vänta så länge på nästa aktivitet, det är arbetsmöte tisdag 25:e november – med planering inför vinterspår (vilka ska skapa något? Rentav någon som redan är klar?) och undertecknad ska visa min metod jag använt för att skapa de två senaste årens ”Lindesberg – nu och då”-bildspel i Vinterspår, refotografering. Att använda gamla foton, hitta rätt och ta nytt från samma plats, göra bra övergång mellan dem. Även en mindre del in i programmet där alla motiven klipps ihop och det blir till slut kan bli ett bildspel av det hela. Jag hoppas det blir en hel info.

Foto: Börje Erlandsson, Vinnare månadens bild november 2025, Motto: Höst