FOTOTÄVLINGEN FÖRLÄNGS

OCH KRYDDAS MED NYA VINSTMÖJLIGHETER

Senaste omgången i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg förlängs – från 9 maj till 31 maj. En anledning är att finalevenemanget 20 maj senareläggs till hösten på grund av pandemin. En annan är att Lindesbergs kommun och de kommunala bolagen kryddar tävlingen med nya vinstmöjligheter.

Lindesbergs kommun
behöver komplettera kommunens bildarkiv: ”Vår förhoppning är att några av tävlingsbidragen ska kunna komplettera kommunens bildarkiv och användas i olika sammanhang för att marknadsföra vår vackra kommun”, säger Magnus Sjöberg – chef på Tillväxtförvaltningen.

Kommunala fastighetsbolaget FALAB/LIBO
 bidrar med att på något sätt ge plats för vinnande fotobidrag i en eller ett par av sina fastigheter: ”Som exempel något av våra stationshus, atriet på Bergsparken eller någon av våra skolor i form av en fotovägg eller inramade utskrifter, ljudabsorbenter eller liknande”, säger Jenny Lind – kommunikationsstrateg på Fastigheter i Linde AB/Lindesbergsbostäder AB.

Linde Energi AB
vill gärna göra sina elskåp i kommunen lite mer attraktiva: ””Utifrån motiv och kvalitet ger vi en vinnare möjlighet att pryda ett av våra elskåp med sitt verk. På så sätt hoppas vi kunna förhöja stadsbilden och upplevelsen av ett annars rätt så grått inslag i vår gemensamma utomhusmiljö”, säger Fredrik Klingvall – kommunikationsansvarig på Linde Energi AB.

Besök Linde AB
svarar sedan tidigare för priser till vinnarna i månadstävlingarna – vinnare av Månadens Bild i maj belönas med ett presentkort för två personer till Relaxen på Badhuset Energikällan i Lindesberg. Det kommunala bolaget svarar även för den avslutande prisutdelningen i Lindesbergs Bio som skulle ha hållits 20 maj men som nu skjuts upp till hösten på grund av pandemin.

Lindesbergs kommun och de kommunala bolagen väljer själva ut lämpliga bilder bland alla tävlingsbidrag – urvalet ligger därmed utanför det ordinarie juryval av tio finalbilder och allmänhetens omröstning av dessa. Lindesbergs kommun och de kommunala bolagen gör sina urval utifrån bilderna kvalitet och kan om så behövs avstå från att välja bilder.

…………

Vad är det bästa med Lindesbergs kommun?

Fånga Ditt Lindesberg på bild och skicka in ditt tävlingsbidrag senast 31 maj för att delta i femte omgången av Fotografera Ditt Lindesberg – en fototävling för alla fotointresserade.

Det övergripande temat för fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg är kommunens platsvarumärke Bergslagens själ – under de första omgångarna (januari, februari, mars och april) med olika ledord ur kommunens platsvarumärke. I den femte omgången (maj månad) är temat lite mer fritt tolkande av ”Fotografera Ditt Lindesberg”. Vad betyder Lindesbergs kommun för dig? Och hur vill du fånga kommunens själ i en bild?

Vinnare av Månadens Bild i maj belönas av Besök Linde AB med ett presentkort för två personer till Relaxen på Badhuset Energikällan i Lindesberg >>

Fototävlingen Fotografera Ditt Lindeberg arrangeras av två föreningar (Lindesbergs Fotoklubb och Lindesbergs Konstförening), två kommunala verksamheter (Kultur- och fritidsenheten och Kulturskolan Garnalia) samt ett företag i branschen (Elon Ljud & Bild Lindesberg) med stöd av Lindesbergs kommun (Tillväxtförvaltningen), de kommunala bolagen Besök Linde ABLinde Energi AB och LIBO Lindesbergsbostäder AB samt nyhetskanalen LindeKultur.

Tidigare vinnare i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg:

• Januari: Glöd & Eld:

Februari: Kraft & Driv