Ställbergs gruva sporrade LFK:are till spännade bildidéer

Utflykt-02

LFK:are i Ställberg. Fr.v. Henrik Andrén, Edita Halas, Margareta Nordahl, Kjell Gustafsson och Gunnar Nilsson. Foto: Kjell Gustafsson

Fotoklubbens vårutflykt gick i år till Ställbergs Gruva. Erik Sjögren tog emot oss och berättade om miljön, Klys-målningarna, sommarens kommande aktiviteter samt gällande säkerhetsföreskrifter. Vi fick därefter i princip fritt fram att fotografera i gruvområdet såväl ute som inne på de riskfria ytorna.
Det gavs fina möjligheter att praktisera olika fotograferingstekniker som HDR och lång slutartid vilket miljön verkligen inspirerade till. Tidens tand hade också gett en fin patina åt de åldrade byggnaderna som kreativt kunde utnyttjas. Lägg därtill en entusiastisk grupp klubbister som sporrade varann till olika bildidéer. Synd bara att inte fler av klubbens medlemmar tog tillvara på denna chans till en trevlig och givande utflykt.