LFK:s Hedersmedlem har gått ur tiden

Arne Pettersson, 1926-2016. Foto: Gunnar Nilsson

Lindesbergs Fotoklubbs Hedersmedlem Arne Pettersson har avlidit den 30 maj 2016 i en ålder av 89 år.

Arne Pettersson var en trogen medlem i klubben och tog hem sin första klubbvinst redan 1949. LFK grundades 1948.

Arne fotograferade gärna hembygden och skapade ett mycket fint arkiv med bilder, gärna av dokumentär karaktär men också artistiskt kreativa bilder. Hans tävlingsintresse gjorde att han deltog i såväl lokala klubbtävlingar som riksomfattande tävlingar och hans bilder antogs även i internationella sammanhang. Exempelvis fanns han representerad i South African Salon of Photography redan 1954. Han erhöll vid flera tillfällen under sin verksamma tid titeln Klubbmästare i olika klasser.

Arne var delaktig i flera utställningar i Lindesberg, bl.a. 2004 hade han en egen utställning på Lindesbergs Museum under rubriken ”Lindebygd i bild”. 2006 arrangerade han tillsammans med Hembygdsföreningen ”Sekelgammal fotokonst från Alfred Michelssons glasplåtar”, där han med digital teknik framställt nya bilder från gamla glasplåtar.

Arne Pettersson har haft olika förtroendeuppdrag i Lindesbergs fotoklubb, senast som kassör 1998-2012. Han tilldelades Riksförbundets förtjänsttecken i silver 2002.

Lindesbergs fotoklubb utsåg Arne Pettersson till Hedersmedlem 2014.

Rolf Karlsson
ordförande Lindesbergs Fotoklubb