Gunnar Nilsson blev bronsmedaljör i 2016 års NBF

Foto: Gunnar Nilsson Bilden blev 2:a i klassen Färg/påsikt.

Gunnar Nilsson belade en andraplats i klassen ”Färg påsikt” i Närke-Bergslagsfoto som avgjordes i helgen i Askersund. Gunnar knep andra platsen bland 72 deltagande bilder och blev totalt trea och erhöll en hedrande bronsmedalj – Grattis Gunnar! Bästa bild i klassen togs av Benny Larsson FK Focus.

Tyvärr var det skralt deltagande från Lindesbergsklubben detta år – endast två medlemmar hade skickat in bilder till NBF, Gunnar Nilsson och Göran Johansson. I klassen svartvitt belade Gunnar Nilsson en sjunde plats, och hade även plats sju för sin bäst placerade bild i den klassen. Enda Lindesbergsdeltagaren i den digitala klassen, Göran Johansson, belade där en 23:e plats.

Gunnar Nilsson var enda deltagare i färg/påsikt samt svartvitt från Lindesbergs Fotoklubb då Göran Johansson tyvärr blev diskad pga för stora bilder, A3 (29,7×42 cm)  mot 30×40 cm enligt regelverket. Gunnar lyfte frågan kring att öka storleken till A3 format för bilderna inför nästa års NBF på förslag av Göran Johansson, men röstades ned av de andra klubbarna, som hade många argument till att behålla nuvarande regler.

Sju klubbar deltog i tävlingen, förutom Linde, FK Zoom Odensbacken, Ställdalens FK, Askersunds FK, FK Focus, FK Oktav och Karlskoga FK.

Övriga toppresutat:

• Totalsegrare svart vitt Jan Olov Zetterlund, Askersunds FK.
  • Bästa bild svartvitt Margita Eriksson som också tog hem vandringspriset för alltid.
  • Totalsegrare färg påsikt Benny Larsson, Fk Focus och där blev Gunnar Nilsson totalt 3:a
  • Totalsegrare digitalt Johannes Nenne Larsson, FK Zoom Odensbacken.
  • Bästa bild digitalt Benny Karlsson, FK Zoom Odensbacken