Vad är en bra bild och hur ska den presenteras i tävling?

Arbetsmötet 28 sept handlade om tävlingsbilder, vad är en bra bild? Lite teori om komposition och bedömningskriterier varvades med olika metoder för att att presentera bilder i tävlingar. Passepartoutmontering, montering på lättviktsskiva, kartong etc. Klubben har köpt in syrafria passepartouter för utlåning till medlemmar i samband med tävlingar som t.ex. KM och NBF.
Henry Fredriksson hade sammanställt ett fint program med bilder i ursprungsform och efter beskärning/bearbetning. Det kan dölja sig en tävlingsbild i en till synes oansenlig bild, var hans budskap – och han bevisade det med mycket välgjorda bildbehandlingar. Intressanta diskussioner uppstod – och det är ju precis vad tävlingar ofta landar i – tycke och smak går isär.

16 november RESA TILL BRYGGERIET I NORA!
Vi besöker Anders Wallén och Ted Ström, båda välkända musiker och bildkonstnärer. Tid i Nora 18.30,  ta gärna med familjemedlemmar. Samåkning, håll utkik på hemsidan för info.

/rolf k